In VONK werken vier musici en een componiste samen aan nieuwe producties. Het ensemble heeft een sterk eigen geluid door de originele bezetting van sopraan, saxofoons, klarinetten en slagwerk. Open-minded en grensverleggend bouwt het ensemble sinds de oprichting in 2015 aan een nieuw repertoire. VONK geeft opdrachten aan componisten en werkt samen met theatermakers en schrijvers. Inmiddels zijn er 40 composities in opdracht van het ensemble geschreven. VONK was te horen bij o.a. Transit Festival (BE) en Huddersfield Contemporary Music Festival (GB), November Music, Muziektheaterdagen Amsterdam, Cross-Linx, Gaudeamus Muziekweek en het Grachtenfestival. Hoogtepunt in 2020 was de muziektheatervoorstelling GROND in coproductie met Het Zuidelijk Toneel en Tilt. In 2021 speelde VONK in Tivoli Vredenburg als Award Ensemble voor Gaudeamus.
In december 2022 is het album A songbook of rare feelings uitgekomen bij SONNA Records. Het album omvat acht art songs (combinatie muziek en literatuur) met speciaal voor het album geschreven teksten van Lucky Fonz III, Hanneke Last, de Brits-Zambiaanse dichter Kayo Chingonyi en de Britse Nancy Campbell. De componisten Kate Moore, Morris Kliphuis, Remy Alexander en Nicoline Soeter tekenden voor de muziek. Recent was VONK te gast bij het televisieprogramma Podium Klassiek van de NTR.
A songbook of rare feelings is sinds de release te horen geweest bij Podium op Zaterdag, NTR Radio 4, De Ochtend van 4 op NPO Klassiek en VPRO Vrije Geluiden.
De Volkskrant, 5.01.2023:
“De parel van dit album is I disappear De Australisch-Nederlandse componist Kate Moore schreef het lied op een gedicht van de singer-songwriter Lucky Fonz III. Rianne Wilbers begint solo, maar vanaf het tweede couplet zweven rond haar stem mysterieuze blazerstonen. Hoe die uiteindelijk in de geest van de tekst uitdoven: subliem.”
NRC, 30.08.2021: "Hoogtepunt was de ‘bonustrack’ Speech is mine van Morris Kliphuis, waarin een virtuoos zangmotief live gemonteerd werd, alsof het een sample was. Ook de geweldige instrumentalisten van Vonk ondergingen zo’n behandeling, wat resulteerde in een originele en gelaagde groove."
NRC, 11.03.2020 over GROND: "Soeter is op haar best in klankvelden van de gruizige soort. Denk: ruisende elektronica en aangeschraapte remschijven als achtergrond voor de aanzwellende gitaar van Pete Harden en de scheurende sax van Tom Sanderman. Als kiezel- en zandgrond een klank zouden hebben, dan deze."