Wunderkammer

Vijf musici en een actrice bewegen zich in en om vijf houten vitrines. Een levende klankinstallatie die ook binnenwereld, museum, werkplaats of publieke ruimte kan zijn.

Muziektheater, geïnspireerd op een 17e eeuws rariteitenkabinet van Frederik Ruysch, hoogleraar anatomie, zoöloog en botanicus te Amsterdam. In rariteitenkabinetten verzamelde men insecten, edelstenen, exotische planten en anatomische objecten. Het waren niet alleen de eerste aanzetten tot musea, maar ook laboratoria voor natuurwetenschappelijk onderzoek. Het is die combinatie, die in Wunderkammer op een poëtische manier wordt ingezet.

Wunderkammer is een voorstelling over verwondering, over nieuwsgierigheid als drijvende kracht. Het personage in Wunderkammer verzamelt ideeën. Zoals actrice Nina Willems het in de voorstelling zegt: ‘Ideeën zijn als hulpbronnen. Een oneindige voorraad. De enige voorraad, die niet uitgeput raakt, als meer mensen er gebruik van maken.’ De muziek is nu eens een levendige, fantasierijke uitbeelding van de rariteitenkabinetten, dan weer een golvende onderstroom van klank.

In de pers:

René van Peer 24-09-2016, Eindhovens Dagblad: ‘…schitterende wolken van klank, tonen die rillend en in een rijke kleurenpracht over elkaar heen schoven. Licht golvende melodieën van de blazers mengden met de zachte klanken van een vibrafoon. Aangevuld met zachte tikjes op melodische houtblokken was dit niet alleen wonderschoon, het deed bovendien denken aan natuurkundige verschijnselen, aan golffronten die op elkaar inwerken en patronen vormen waar je je ogen niet van af kunt houden.’

Lena Krause, Neue Zeitschrift fur Musik: ‘…ästhetisch völlig anders gelagert, aber dennoch ein Highlight der diesjährigen November Music ist Nicoline Soeters ‘Wunderkammer’, bei der sich die Komponistin von den Labaratorien des holländische Botanikers und Zoologen Frederik Ruysch inspirieren ließ.’

Credits:
Nicoline Soeter compositie en tekst
Nina Willems actrice
Rianne Wilbers sopraan
Tom Sanderman saxofoons
Erwin Muller klarinetten
Reggy van Bakel slagwerk
Mei-Yi Lee slagwerk
Marc van Vliet scenografie
Robin Coops regie advies
Pietjan Dusee tekst advies

Deze voorstelling is tot stand gekomen dankzij de steun van New Arrivals, Fonds Podiumkunsten, Prins Bernhard Cultuurfonds en Tivolifonds.